Mihin Step2Safety on tehty? 

 

Mihin Step2Safety on tehty ja miten minä hyödyn siitä?  Konedirektiivi 2006/42/EY ja siitä julkaistu uudistettu painos koneasetus 2023/1230/EU määrittelevät minimi vaatimukset koneiden turvallisuudelle.  Koneasetuksessa määritellään erinäisiä vaatimuksia, koneen valmistajalle ja markkinoille tuojalle, valmistettavan koneen vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi.  Step2Safety on mallintanut tämän vaatimustenmukaisuuden osoittamisprosessin helpoksi tehdä, neuvoen eri vaiheiden läpi, on kyseessä tyyppitarkastuksen piiriin kuuluva kone tai valmistajan sisäiseen tuotannonvalvontaan perustuva vaatimustenmukaisuuden osoittaminen koneasetus liite VI, moduuli A.   

Uuden koneasetuksen nimitys moduuli A, joka löytyy liitteestä VI, on se yleisesti käytetty tapa, jolla valmistaja itse dokumenttien avulla osoittaa tuotteensa täyttävän koneasetuksen vaatimukset.  Kuvassa 1 on esitetty miten koneasetuksen 2023/1230/EU mukainen vaatimustenmukaisuuden osoittamisprosessi menee. 

Kuva 1, koneasetuksen 2023/1230/EU mukainen vaatimustenmukaisuuden osoittamisprosessi 

Prosessi päättyy kaikissa tapauksissa samaan lopputulokseen ja tuotettava dokumentaatio, turvallisuuteen liittyvät dokumentit mukaan lukien, ovat saman tyyppisiä.  Näin lähtökohdat mallinnettuun tekotapaan ovat erinomaiset. 

Tehdään ensin vähän rajauksia, että tässä kirjoituksessa puhumme koneesta, johon sovelletaan koneasetusta.  Myös perustieto koneiden turvallisuuden osoittamisesta ja -tekemisestä on hyväksi, jotta kokonaisuus on helpompi hahmottaa. 

 

Mitä koneen valmistajan tulee tehdä vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi? 

Muistin virkistämiseksi todetaan, että markkinoille tuotu kone tulee olla CE-merkitty ja päädymme koneen CE-merkintään ja vaatimustenmukaisuusvakuutukseen lopulta aina.  Kone, josta valmistaja antaa Liite V osa B mukaisen liittämisvakuutuksen, päätyy lopulta koneeseen, josta päätoimittaja antaa Liite V osa A mukaisen vaatimustenmukaisuusvakuutuksen.  Tässä tapauksessa liittämisvakuutus “täydentää” päätoimittajan teknistä dokumentaatiota ja päätoimittaja vastaa kokonaisuudesta. 

Kuvassa 2 näemme, miten tämä asia tapahtuu konedirektiivin 2006/42/EY aikana. Koneen teknistä tiedosto päivitetään koko koneen elinkaaren ajan, mukaan lukien ja erityisesti myös koneen turvallisuuteen liittyvä dokumentaatio. Tähän on tehty Step2Safety, helppoa ja virtaviivainen prosessi tukee kokonaisuutta.  

Kuva 2, Osittain valmiin koneen liittäminen Konedirektiivi 2006/42/EY 

Osittain valmis kone

Osittain valmis kone, josta käytetään myös nimitystä puolivalmiste, voidaan liittää toiseen koneeseen konelinjaa valmistettaessa tai myöhemmin konetta käytön aikana modernisoitaessa.  Kaikissa tapauksissa koneen tulee täyttää ajankohdan turvallisuusvaatimukset ja nämä pitää pystyä osoittamaan.  

Kuvasta 2 nähdään, että koneen valmistaja tekee/”kasaa” koneen teknisen tiedoston.  Käyttöönottotarkastuksen ja luovutuksen jälkeen kone siirtyy työnantaja vastuulle.  Työnantaja ylläpitää koneen turvallisuutta, johon saattaa osallistua suurikin määrä erilaisia toimittajia.  Toivottavasti myös koneen alkuperäinen valmistaja, sillä heillä pitäisi olla paras tietämys koneen turvallisuuden toteutuksesta. 

Liittämisvakuutuksen asiakirjojen vaatimukset ja tekotapa on täysin samanlainen mitä ”valmiin koneen kohdalla”, paitsi lisättynä Liitteen XI vaatimuksella kokoonpano-ohjeista. 

Ennen kun koneeseen kiinnitetään CE-merkki, tulee vaatimustenmukaisuusvakuutus olla allekirjoitettu. 

Tämä kuvien 1 ja 2 koneen turvallisuuden prosessin toteutus on mallinnettu Step2Safety-palveluun.  Step2Safety soveltuu liittämisvakuutuksien tekoon, kuin CE-merkittyjen koneiden teknisen tiedoston, riskienarvioinnin, toiminnallisen turvallisuuden validiointiin, olennaiset terveys- ja turvallisuusvaatimukset osoittamiseen ja dokumentointiin.  Pystyt tekemän edellä mainitut osa-alueet myös käytössä olevalle koneelle samalla virtaviivaisella ja yksinkertaisella mallilla ja näin osoittamaan koneen vaatimustenmukaisuuden.  

 

Mihin Step2Safety on tehty? 

Step2Safety:llä teet ammattilaistasoista koneturvallisuutta virtaviivaisen helposti.  Step2Safety pitää konetoimittajan koneen turvallisuuden suunnitteluprosessin ryhdissä ja toimittaja osoittaa tilaajalle koneen olevan, sekä täyttävän, ajankohdan turvallisuusvaatimukset.  Ryhtiä lisää se, että prosessin aikana keskitytään vain olennaiseen, eikä tavoitella turvallisuuden ”esseetä”.  Toki tällekin on jätetty omat tilansa/paikkansa.  

Step2Safetyn avulla luot organisaatioon laadukkaan ja johdonmukaisen tavan toimia, sekä johtaa koneiden turvallisuutta. Step2Safety mahdollistaa haastavan kokonaisuuden hallinnan ja selkeyttää arjen askareita. Toiminta muuttuu projektimaiseksi sisältäen selkeät mittarit, budjetin ja toimenpiteiden seurannan…  Nykyaikainen Saas palvelu tukee hyvin yhteiskäyttöä, myös tilaajan ja toimittajan kesken, sekä omaa avoimet rajapinnat integraatioille. Tämänkaltaiset ominaisuudet siirtävät koneiden turvallisuuden toteutuksen 2020-luvulle, yhdessä konedirektiivin 2006/42/EY uudistumisen myötä.  Step2Safetyn avulla aikaansaadaan laadukasta koneiden turvallisuutta, toiminnan tehokkuutta ja säästöjä. 

 

Tähän on Step2Safety tehty, mutta Step2Safety on paljon muuta.  Kaikki toiminta pohjautuu koneasetukseen ja koneiden turvallisuuden standardeihin.  Näissä on kuvattu, mitä pitää tehdä ja myös hyviä toimintamalleja, joita voidaan jopa tulkita vaatimuksiksi.  Eli Step2Safety on sitä, mitkä vaatimukset meidän tulee täyttää.  Tekijä syöttää konekohtaiset tiedot.  Sisäänrakennetut mallit ja ohjeet helpottavat työtä. 

Miltä kuulostaa koneturvallisuuden oppimisympäristö, videoyhteydet, turvallisuuden keskustelupalsta jotain mainittuna..  

Me autamme sinua Step2Safetyn avulla toteuttamaan parasta koneiden turvallisuutta! Step2Safety auttaa erottumaan kilpailijoista! Ota haltuun koneen koko elinkaaren turvallisuuden ylläpito hankinnasta hajottamolle! 

 

Ota yhteyttä myyntiimme  myynti@blueplan.fi tai marko.kreus@blueplan.fi 

 

Yksinkertaisena listana ominaisuuksista 
  • Koneiden turvallisuusjohtaminen ja kokonaiskuva 
  • Turvallisuuden kokonaiskuvan mittarit, -budjetoinnit,  
  • Turvallisuuden työlistat, -priorisoinnit 
  • Koneiden turvallisuus auditoinnit (uudet ja käytössä olevat) 
  • Koneen vaatimustenmukaisuusvakuutus, CE-merkintä, konekilpi 
  • Puolivalmisteen liittämisvakuutus 
  • Koneen teknisen tiedoston rakentaminen 
  • Koneen teknisen tiedoston arkistointi (min 10 v) 
  • Koneen teknisen tiedoston ylläpito, koko koneen elinkaaren ajan 
  • Uuden koneen ja puolivalmisteen riskienarviointi / riskianalyysi EN ISO 12100 mukaan (riskilähde, riskin suuruus, toimenpiteet, jäännösriski) 
  • Koneturvallisuuden digitaalinen kaksonen 

 

#koneturvamies #Step2Safety #blueplanoy #kestäväkehitys #vastuullisuus #turvallisuus #robotiikka #automaatio #hydrauliikka #pneumatiikka #koneturvallisuus #koneasetus